Koll på lagen

Inlåst av läraren

En lärare låser in sig med några elever i ett rum, eleverna försöker komma ut men läraren stoppar dem. Gör läraren något olagligt?

Introduktion: domstolen

I Sverige är det domstolen som bestämmer om en person gjort något olagligt eller inte. Domstolen bestämmer också vilket straff den som är skyldig ska få. När en domstol ska bestämma om en person gjort något olagligt så börjar den med att lyssna på de olika sidornas berättelser.

I det här fallet ska du få ta del av två olika berättelser om vad som hände när en lärare låste in elever i ett omklädningsrum.

Efter berättelserna får du fundera på vad du tror domstolen bestämde och om du tror att läraren gjorde något olagligt.


Upptäck fallet

Läs fallet

Del 1: Elevernas berättelse

Alina är elev i årskurs 4, och berättar för domstolen: Vi var ute och spelade basket på idrottslektionen. Idrottsläraren har varit elak, och sagt elaka saker och är väldigt orättvis. Efter lektionen stängde läraren in mig och mina två kompisar i omklädningsrummet och säger att vi måste duscha. Jag hade inte varit med på basketen och ville inte duscha. När jag försökte gå ut tog läraren tag i min arm så hårt att det gjorde ont och blev märken på handleden. När jag kom hem så berättade jag för mina föräldrar och de anmälde läraren till polisen.

 

Del 2: Lärarens berättelse

Idrottsläraren berättar för domstolen: Vi hade idrottslektion och var ute och spelade basket. Under lektionen sitter tre elever på sidan av planen. De börjar bråka och kastar grus och små stenar på varandra. En av eleverna kastar också en sten mot mig. En av eleverna blir väldigt arg. Och för att inte någon ska skada sig så tar jag med mig de andra två eleverna och stänger in dom i ett omklädningsrum. Utanför hör jag att eleven skriker och sparkar, så jag vågar inte släppa ut eleverna.

Reflektera

När du nu har tagit del av båda berättelserna, tror du att läraren hade rätt att låsa in eleverna?

Eleverna och läraren berättar vad de upplevt hände, hur kan berättelserna då vara så olika?

Färglägg fallets illustration medan du klurar!


Lagen och det verkliga fallet

Fallet är inspirerat av en verklig händelse. Barnens föräldrar anmälde läraren till polisen, som gick vidare och började utreda om läraren gjort något olagligt. Polisen tyckte att läraren brutit mot en lag som heter olaga frihetsberövande.

Olaga frihetsberövande, brottsbalken 4 kap 2 §

Att begränsa någons frihet genom att stänga in personen, eller att föra bort personen. Det kan handla om att:

  • Hålla någon inlåst i ett rum
  • Binda någons händer
  • Hindra personen från att använda telefonen
  • Ta någons nycklar och låsa dörren.

Men det kan också vara andra saker, som till exempel ta någons handduk så den inte vågar gå ut ur duschen.

Eftersom det här gäller mellan elever och lärare så har domstolen också tittat på Skollagen.

Skollagen 5 kap. 6 §

I skollagen står det bland annat att lärare får säga och göra vissa saker för att skapa trygghet och lugn i klassrummet. Det kan till exempel vara:

  • Att rycka tag i en elev som håller på att göra sig illa, till exempel bränna sig på en eld.
  • Att låsa in elever för att skydda dem från något farligt.
  • Att säga att elever måste gå in i olika rum för att lugna elever som bråkar med varandra.

Vad sa domstolen?

Domstolen tror på läraren, eftersom det finns vittnen som ger stöd till lärarens berättelse. Skollagen ger läraren rätt att låsa in eleverna i omklädningsrummet, för att avleda en akut situation. Domstolen tycker därför att läraren inte gjort fel i den situationen.

Jobba vidare

De två berättelserna ger väldigt olika bild av vad som har hänt.

Fråga

Hur kan domstolen veta vilken berättelse som är ”rätt” och om läraren ska få ett straff?

Rita eller reflektera

I domstolen så behöver båda sidorna lämna bevis för att visa att deras berättelse är sann. I den här berättelsen fanns det vittnen, kan du komma på andra saker som kan vara bevis? Rita eller reflektera!

Panik-lämna sidan! Ikon person som springer
Ikon person som springer Panik-lämna sidan!